pondělí 19. května 2014

Starý šrámy, špatný rýmy, větný... členy... vole

Milé děti, dnes se v rámci rozboru podíváme na zajímavý způsob, jak se při odpovědi na přímou otázku vyhnout veškeré zodpovědnosti a zároveň ze sebe udělat oběť. Analýzu provedeme na následujícím příkladu:

"Proč jsi mu to řekla?"
"On to ze mě vytáhl."

Z pohledu laika se nejedná o nic zvláštního, avšak při důkladném prozkoumání struktury otázky a hlavně odpovědi nalezneme hned několik vychytralých kliček, které indikují vysoký stupeň vychcanosti.

Za prvé, na otázku "Proč jsi mu to TY řekla?" by v nejzákladnější, ať už sebedebilnější podobě odpověď zněla "Protože jsem mu to řekla." V tomto případě ale respondent rovnou a velice agresivně mění aktivní osobu na ON, nemluvě o (za druhé) ostatních větných členech, které jsou vytvořeny tak, aby ON byl nějvětším hybatelem událostí, zatímco ona je pouhou pasivní databankou informací.

Správná a upřímná odpověď bez ochcávek by samozřejmě zněla "Protože jsem blbá / zlá / malá / hloupá / vychcaná / ubrečená / oportunistická / svině.".

Tato úžasná sémantická gymnastika vám umožní naprosto se zřeknout odpovědnosti za své činy, ať už je vám šestnáct a ty drogy jenom 'schováváte pro kamaráda', či jste prostě patetickejch slaboch.

Příště se podíváme na věty využívající, které často souvisí se stupněm odmítnutí či množstvím alkoholu v krvi, například:

"Já tě mám tak strašně ráda."
VS
"Já tě mám asi až moc ráda."

Přeji vám krásně vymrdaný den.

Reff Sojvil

Žádné komentáře :

Okomentovat